Cvičení a sport v těhotenství – Bejdáková Jitka



Vynikající, přehledná a srozumitelná příručka pro těhotnou ženu vychází z ryze českého prostředí. Je přístupná cenou, pojetím, volbou cvičení všem budoucím maminkám, doporučí jak se udržet ve fyzické kondici celé těhotenství, jaké sporty jsou vhodné, které jsou rizikové a které naprosto nevhodné a vyloučené.

V knize jsou uvedeny nejen cviky, které každá těhotná může cvičit doma, ale i zásady cvičení v posilovně, cyklistiky, spinningu, tance, gravidjógy, joggingu a dalších sportů. Kniha obsahuje více než 100 barevných instruktážních fotografií.

reklama

Z obsahu knihy Cvičení a sport v těhotenství

  • Úvod
  • Tělesná aktivita v průběhu těhotenství
  • Tělesné a psychické změny v souvislosti s fyzickou aktivitou
  • Obecně o cvičení v těhotenství
  • Individuálnost přístupu k tělesné aktivitě
  • Obecná doporučení a omezení v tělesné aktivitě
  • Rizikové sporty, které není možné doporučit
  • Rizikové sporty, které jsou úplně vyloučeny
  • Vhodné sportovní aktivity, které je možné obecně doporučit, s ohledem na obecná omezení
  • Indikace a kontraindikace cvičení
  • Zařazení cvičení do denního režimu
  • Volba správného oblečení, obuvi a prostředí
  • Příjem tekutin a základy výživy v souvislosti s tělesnou aktivitou
  • Relaxační masáže
  • Vybrané druhy tělesné aktivity, jejich pro a proti v souvislosti s těhotenstvím
  • Speciální tělocvik pro těhotné
  • Plavání
  • Aerobik (různé formy)
  • Cvičení s využitím malých míčků
  • Chůze (walking), turistika
  • Jóga – gravidjóga
  • Alexandrova technika
  • Cvičení v posilovně
  • Cyklistika, jízda na rotopedu, spinning
  • Tanec
  • Běj (jogging)
  • Lyžování (běžecké a sjezdové)
  • Jízda na koni
  • Tenis
  • Bruslení (in-line, na ledě)
  • Potápění, vodní lyžování, seskoky padákem, míčové hry, cvičení na nářadí, silové sporty (např. vzpírání, vrhy), squash, kanoistika, judo…
  • Zajímavosti
  • Závěr
  • Použitá literatura

Recenze knihy

V současné době je mnoho knih, které se zabývají těhotenstvím, porodem, obdobím šestinedělí a péči o dítě. V každé z nich je zmínka o tělesné aktivitě žen, ale vždy je to jen ukázka několika cviků souvisejících s daným obdobím. Píší lékaři, porodní asistentky, naši autoři, nebo jsou zde překlady autorů cizích. Souvislá studie o možnostech cvičení a sportování těhotných žen zatím chybí.

Autorka předkládá ve své knize nejen celkový soubor informací o tělesné aktivitě těhotných žen, ale také doporučení a omezení při cvičení, zaměřuje se na vhodnost jednotlivých sportů, na těhotenskou gymnastiku a její vliv na těhotenství a porod.

Dále uvádí podrobně fyziologické, metabolické a psychické změny odehrávající se v těle těhotné ženy. Rozvíjí obecná doporučení pro tělesnou aktivitu, uvádí různé druhy vhodných a rizikových sportů, speciální těhotenské cvičení. S tím vším souvisí i správná životospráva ženy, dostatek tekutin, vitaminů, dostatečný přísun potravy, pobyt na čerstvém vzduchu.

Hlavní část knihy je věnována různým druhům cvičení, vždy s popisem cviků. Speciální cvičení pro těhotné obsahuje rozdělení cvičební jednotky, příklady cviků na posílení nebo naopak na uvolnění jednotlivých svalů. Vše je uvedeno podrobně a srozumitelně. Dále jsou uvedeny další aktivity, jako je aerobic, Pilates, cvičení s míči, plavání, chůze, jóga. Rozebrán je též tanec, tenis, jízda na koni, lyžování, s klady i zápory. Jsou uvedeny i sporty pro těhotenství vysoce rizikové.

Poslední část obsahuje zajímavosti z autorčina průzkumu mezi těhotnými ženami. Podrobně je rozpracována tělesná aktivita tázaných žen, způsob jejich cvičení, důvody vedoucí k nevyvíjený žádné tělesné aktivity.

Dle autorky je kniha určena budoucím maminkám, ale souhrnem a popisem různých forem cvičení bude přínosem i pro provozovatele těhotenského cvičení. Domnívám se, že toto speciální cvičení by měly vést porodní asistentky, které problematiku těhotenství a porodu znají nejlépe a mohou ženě kdykoliv poradit.

Kniha je dobře přehledná, cviky mohou podle návodu provádět ženy i doma, mezi návštěvou jednotivých cvičení. Nemá být jen průvodcem těhotné ženy, budoucí matky, ale srozumitelným návodem, jak upravovat svůj tělesný a duševní stav v období čekání na jistě důležitou událost.

Autorku jsem poznala jako spokojenou maminku v hodinách těhotenského cvičení. Plně využila vědomosti získané studiem, vlastní zkušenost z těhotenského cvičení i z konzultací s porodní asistentkou v předporodním kurzu. Mohu tedy tuto knihu jen doporučit.

Nakonec jedna krásná věta doporučující maminkám: naslouchat a poslouchat své vlastní tělo a dělat jen to, co je jim příjemné.

Vladimíra Hrabáková
porodní asistentka

Zdroj: Cvičení a sport v těhotenství – Bejdáková Jitka – Knihy od Grada Publishing, a.s..




Hledali jste:

"cvičení pro těhotné online (282)", "cvičení v těhotenství online (47)", "gravidjoga video (15)"