Vegetariánská strava v těhotenství




Vegetariánství = životní styl, který vychází z filozofických principů nezabíjení a neubližování. Vegetariáni z tohoto hlediska preferují především rostlinnou stravu, odmítají živočišné potravinové zdroje, jako jsou ryby a maso.

Vegetariánská strava v těhotenstvíV současnosti vegetariánství není již módním hitem, tak jako tomu bylo v Čechách v devadesátých letech minulého století, ale postupně se stalo životním stylem mnoha lidí. Z toho také pramení častá otázka mladých žen, zda vegetariánskou stravu mohou konzumovat i během svého těhotenství.

Podle dostupných internetových zdrojů a odpovědí lékařů v zásadě ano. Důležité je, aby těhotná žena maximálně dodržovala zdravé stravovací návyky a svému nenarozenému miminku dodávala dostatek důležitých živin, které jsou zásadní k jeho správnému vývoji a růstu. Jelikož ženy, které nejedí maso, obtížněji do těla dostávají zejména vitamín B12, zinek a železo, živiny potřebné ke správnému vývoji buněk, nervové soustavy a krvetvorby, musí pečlivěji vybírat potraviny, které tyto živiny obsahují.

reklama

Žena vegetariánka a těhotenství

Živiny, na které by těhotná žena – vegetariánka ve svém jídelníčku neměla zapomenout:

  1. Bílkoviny – základní stavební jednotky pro vznik nových unik a růst tkání. Jejich dostatečné množství obsahují vejce, brambory, ořechy, luštěniny, sýr, polotučné mléko. Mléka je dobré vypít alespoň 1 sklenici denně. Důležité jsou i další mléčné výrobky, které jsou i zdrojem vápníku. Těhotná žena vegetariánka by příjem bílkovin měla během těhotenství zvýšit o 10% denní dávky = 2 šálky sojového mléka, 90gr tofu.
  2. Železo – jeho potřeba v těhotenství se zdvojnásobuje, protože tělo potřebuje tvořit více krve nejen pro těhotnou ženu, ale i pro plod. Železo je obsaženo v zelené zelenině, v bylinkách, v celozrnných výrobcích, v müsli. Cenným zdrojem železa jsou ovesné vločky, sezam, sušené meruňky, fíky a tofu.
  3. Vitamín C – odborníci na výživu doporučují vypít ráno sklenici pomerančové nebo grapefruitové šťávy, protože vit. C zlepšuje využívání železa v organismu.
  4. Minerály – vegetariánky nemají s přísunem minerálů do těla problémy. Minerály jsou totiž obsaženy v zelenině, luštěninách i sóje, v cereáliích, v mléku a mléčných výrobcích.
  5. Tuky – představují energii pro tělo, podporují vstřebávání vitamínů A, D, E a K, podílí se na vzniku buněčných membrán a jsou důležité pro syntézu (vznik) mastných kyselin. Mezi kvalitní produkty patří sójový olej, lněná semínka.
  6. Vitamíny skupiny B, kyselina listová – vitamíny této skupiny jsou velmi důležité pro správný vývoj mozku, nervového systému, podporují rozvoj paměti a kyselina listová je důležitá pro krvetvorbu. Pokud těhotná žena ve svém jídelníčku nemá vejce a mléko zvyšuje tak riziko poškození mozku svého dítěte. Tyto živiny jsou dále obsaženy v kapustě, ve špenátu, v mořských řasách, v kysaném zelí, v sójovém mléku.
  7. Jód – stopový prvek, je nezbytnou součástí hormonů štítné žlázy. Jeho nedostatečný příjem v potravě může ohrozit správný duševní vývoj miminka, bývá poškozen mozek a dochází k nedokonalému rozvoji inteligence. Jód je obsažen zejména rybách a v soli. Jelikož maminky vegetariánky nejedí ryby, je důležité, aby užívaly potravinové doplňky obohacené jódem. Požívání těchto potravinových doplňků však musí nejprve konzultovat se svým gynekologem.
  8. Zinek – je nezbytný pro zdravý růst a vývoj buněk plodu. Je-li během těhotenství příjem zinku snížený, zvyšuje se riziko vzniku nedonošeného dítěte s nízkou porodní hmotností. Zinek obsahují zejména fazole, ořechy, mléko.

Nedostatek živin během těhotenství

U žen vegetariánek deficitní příjem výše uvedených živin může vést během těhotenství k chybnému vývoji plodu. Pokud ve stravě chybí maso, je třeba složení přijímané potravy velmi pečlivě hlídat a těhotné ženy vegetariánky se tak řadí do rizikové skupiny těhotných. Chybné také je pokud žena složení stravy nerozumí a není schopna se o příjem všeho potřebného do svého těla postarat. Potom to není samo vegetariánství, které těhotenství škodí, ale nezkušená žena, její nedokonalé stravovací návyky a fakt, že není schopna vegetariánství správně praktikovat

Avšak pokud těhotná žena vegetariánka dá svému miminku potřebné živiny v potřebném množství, rodí se jí děti zdravé, s normální porodní váhou. Jejich miminka se pak nijak neliší od miminek žen „nevegetariánek“.

Zdroje
1. Vegetariánství a těhotenství. [online] [cit. 2011-07-05]. Dostupné na WWW
2. A co vegetariánství v těhotenství? [online] [cit. 2011-07-05]. Dostupné na WWW
3. Těhotenství a vegetariánská strava. [online] [cit. 2011-07-05]. Dostupné na WWW
4. Vegetariánství a těhotenství nejde dohromady. [online] [cit. 2011-07-05]. Dostupné na WWW
5. Vegetariánská strava během těhotenství a kojení. [online] [cit. 2011-07-05]. Dostupné na WWW
6. Vegetariánství v těhotenství. [online] [cit. 2011-07-05]. Dostupné na WWW

 

Přečtěte si také náš seriál „Těhotenství týden po týdnu“, kde získáte další informace o průběhu těhotenství.


Přidejte svůj komentář a diskutujte s ostatními

*

Chci e-mailem zasílat upozornění na nové komentáře.
Můžete se přihlásit ke sledování komentářů přímo, bez odeslání komentáře.

Kolik je 10 + 7 ?
Please leave these two fields as-is: